måndag 9 april 2018

Hos sjukgymnasten

Idag har jag (äntligen) varit hos en sjukgymnast. Jag ville kolla upp svanskotan eftersom den fortfarande gör ont efter två år (trots min rumpkudde), jag ville kolla ryggen eftersom den ibland värker så jag knappt kan stå och jag ville kolla upp knät som gör ont när jag springer. 

Ja, domen var inte obekant. Jag behöver bygga upp styrka i bålen, rörelse i tår, fotvalv och bröstryggen där jag tydligen är väldigt stel. Förmodligen beror ryggontet och löparknät på för svag bål och fel knäbelastning pga fötterna. Jag har fått med mig flera olika övningar som jag ska göra varje dag: 

Flytta ut stortån och göra tåhävningar. 
Flexa med fotvalven 
Relaxa knäna när jag står
Liggande plankan
Bröstryggsrotation

När det gäller svanskotan så är den förmodligen lite felböjd, hon kunde dock inte förstå hur det hänt under graviditeten iom att båda barnen kommit med kejsarsnitt. Hon skulle kontakta någon expert och se vad som kan göras. Förmodligen behöver man gå in via rumpan. Ser mycket fram emot detta...

Ja ja, känns bra iaf. Kanske kommer jag kunna springa igen redan i år och tänk vad skönt att kunna sitta normalt igen 🙂


1 kommentar:

  1. skönt att få hjälp - själv snubblade jag på kullerstenar idag, snyggt på magen, tror allt ok.

    SvaraRadera