söndag 1 oktober 2017

Skottlandsresan

Förra veckan åkte jag och Grefven till Inverness i det skotska höglandet. Tanken var från början att han skulle springa Loch Ness marathon men iom att han skadade ryggen tidigare i höstas så blev det inget med det. Vi såg fram emot fem barnfria dagar med kultur, vackra miljöer och god mat. Vi blev inte besvikna.

Resan har bjudit på både upp och ned, men i det stora hela har det varit väldigt bra. Vi tar det dag för dag.

Lördag:

Alldeles för tidig uppstigning (runt 4) eftersom flyget skulle gå vid 7. Det här gjorde att vi var trötta och hungriga typ hela dagen. Jag fick iofs läst en hel bok så jag var ganska nöjd. Vi var framme i Inverness tidigt och vädret var fint. Vi åt fish n' chips på en trevlig diner och låste sedan in våra väskor på tågstationen så att vi kunde gå och shoppa och utforska staden. Hittade ett Tk maxx där Grefven köpte massor av tröjor och jag provade ljuvliga skor (som jag inte köpte). Sedan promenerade vi över en bro över River Ness och hittade vårt BnB; Acer Glen. Vi var hungriga och letade reda på första, bästa restaurang i närheten, det visade sig vara en riktigt mysig sådan, te River House, precis vid floden. Tyvärr mådde jag inget vidare efter en dag med fet och sockrig mat så vi åt snabbt och sedan gick vi tillbaka till rummet där jag somnade och sov resten av kvällen och natten.

Söndag:

Vi vaknade och åt frukost - jag åt som att det inte fanns någon morgondag. Sedan gick vi ut i regnet och promenerade runt i staden. Vi gick upp till Inverness Castle och tittade på utsikten, sedan letade vi oss bort till shoppingstråket. Jag köpte böcker och filmer och kläder till Brita, Grefven köpte godis och en kaffepress. Vi lunchade på ett litet ställe med soppor och bagels och sedan gick vi hem och vilade en stund innan vi tog en liten joggingtur. Det var intressant att springa mot alla dem som deltog i maratonet. Vackra vyer och kul att ha sprungit utomlands. Nästa år kör vi revansch!

På kvällen klädde vi upp oss och gick ut för att hitta någonstans att äta. Steve, som vi bodde hos, hade rekommenderat lite ställen - det visade sig dock vara ganska fullt överallt iom att alla maratonlöparna skulle ut och fira. Vi fick ett litet bord till slut på the Waterfront och beställde in vår mat. Jag åt lammrumpa med en sås på päron och mynta - så gott! Helt plötsligt var det fullt med folk där och ett liveband började spela - helt galet! Säckpipor flöjtar fioler, piano, bongotrummor, gitarrer mm. Helt underbart! Riktigt skön stämning och väldigt skotskt. Vi gick nöjda em och kollade på Doctor Who resten av kvällen.

Måndag:

På måndagen testade jag haggis till frukost - inte riktigt min grej men kul att ha testat. Vi gick sedan ut i staden och begav oss mot tåget - vi skulle åka till Forres för att besöka The Benromach Distillery. Vi fick en guidad tur och sedan lite provsmak - återigen något som inte riktigt är min grej men Grefven var nöjd och köpte med sig. På vägen tillbaka stannade vi i Nairn och åt lunch och jag fyndade klänningar i en liten välgörenhetsaffär. Hemma gick vi lite i affärer - jag besökte en helt fantastisk begagnade böcker-affär och sedan fixade vi oss inför kvällens middag. Även den här kvällen var det svårt att få bord eftersom bandet Texas skulle spela där. Detta gjorde tyvärr att vi hamnade på en skitrestaurang som skulle servera typ medelhavsmat men som hade personal från en annan världsdel som inte förstod vad de skulle servera. Jag fick in en pasta med fisk, skaldjur och typ soyasås - det skulle varit pasta med pesto och skaldjur. Den var dessutom så dränkt i olja att den inte gick att äta. Vi gick till Tescos och köpte yoghurt och annat gott och sedan hem till sängen och mer Doctor Who.

Tisdag:

Den här dagen hade vi tänkt hyra cyklar och ta oss ned till Loch Ness men gubben vi skulle hyra cyklar av var en idiot som skällde ut oss inför alla och kallade oss idioter för att vi hade frågor om försäkringar och helt plötsligt så kändes det inte så lockande att cykla. Vi köpte med oss picknick och tog bussen istället - tyvärr blev det fel även här då busskillens förslag på var vi skulle gå av inte tog oss till vattnet utan till turistorten... Men men, vi fikade framför kossor och gick sedan runt i turistaffärerna och köpte en liten Nessie till Henry. När vi kom tillbaka till staden så gick Grefven ut och sprang och jag tog en sista tur i affärerna. Satte mig en stund på ett fik och drack te och läste och gick sedan hemåt. Vi snyggade till oss och gick tillbaka till The River House där vi åt ostron, musslor och drack bubbel. Så gott och ett väldigt härligt avslut på resan och dagen.

Onsdag:

Dags att åka hem, nästan hela dagen spenderades på flygplatser och i flygplan. Jag fick läst färdigt två böcker och nästan hela tredje. Vi hann äta och shoppa - jag köpte ett par urcoola blå sammetsskor med svarta dunfjädrar - och Grefven köpte presenter till alla snälla barnvakter. Sent omsider var vi hemma - riktigt skönt.

Vi har redan planer på att åka tillbaka, vi gillade Inverness. Nästa år vill Grefven kunna springa maratonet och jag tänker isf köra en halvmara.