tisdag 31 oktober 2017

Attityder och beteende

Jag är inne och jobbar idag och vi har lyssnat på en riktigt bra föreläsning hela förmiddagen. Paal Evjenth har fått oss att börja tänka till kring våra attityder och vårt beteende därefter, både i arbetsliv och privat. Hur viktigt det är att bli medveten om dina ovanor för att kunna förändra dem och göra en ny (och bättre) vana. Hur starkt det är med ögonkontakt. Hur man bemöter negativa personer och hur man kan sprida positivism. Nu på slutet pratade han om att det finns sex punkter i vårt liv där vi bör ha mål - är målet nedskrivet är det lättare att följa. Här är de (i ingen speciell ordning): 
  • Karriär
  • Socialt
  • Familj
  • Ekonomi
  • Mentalt
  • Fysiskt
Vi skulle alla fundera över vad vi har för mål i dessa områden och det var inte så lätt, vissa har jag mål i och vissa inte.

  • Karriär - här är mitt mål att bestämma mig och agera därefter. Jag har velat i flera år nu om jag ska sluta vara lärare eller inte. Jag måste bestämma mig!
  • Socialt - här har jag ju varje år som mål att jag ska umgås mer med mina vänner och det tycker jag att jag gör.
  • Familj - här finns också fasta mål: ha en barnfri date med maken i månaden, ta tid att vara med barnen. På sistone har dessutom familjen gjort något ihop på söndagar och det vill jag gärna fortsätta med. 
  • Ekonomi - här är jag sämre. Här borde jag hitta ett sparmål.  
  • Mentalt - läsa minst 75 böcker. Räknas det? 
  • Fysiskt - jag ska gå ned i vikt, jogga 21km i år, orka mer och må bra. 
Än så länge leder familj, mentalt och fysiskt. De områdena lägger jag mest krut på att nå måluppfyllelse i. 

Vad har ni för mål? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar