söndag 13 maj 2018

Mor- och dottermys i Lund

Igår åkte jag och Brita ned till Lund över dagen. Jag läste någonstans att de hade en Jane Austen-utställning där och då vill jag ju såklart dit. Brita har ju själv sagt att hon äääälskar Jane Austen så hon ville såklart följa med och vi bestämde att det skulle bli en flickdag för oss två. Turligt nog fanns det även en Alice i Underlandet-utställning där man fick leka - win win! Vi hade en helt underbar dag tillsammans och det var så mysigt och roligt att hitta på något sådant här. Det ska vi definitivt göra om!



Vi tog tåget ned och första besöket var sedan en promenad bort - jag ville ju gärna spana in Tehuset Java som jag hört så mycket gott om. Det blev ett gäng teer där och jag har nu smakat dem och är inte besviken.







Vi tog oss en hamburgarlunch på ett ställe i närheten och sedan bar det av mot Kulturen.







Brita hittade ett ställe där man fick klä ut sig till prinsessa och rida på en kopia av kung Karl XIIs gunghäst.







Jane Austen - här inne trivdes jag! Så fina kläder och så spelades det upp små snuttar av några filmatiseringar. Brita satte sig och kollade när hon ville vila. Vi provade hattar, dreglade över Mr Darcy och beundrade vackra blommor och kläder.











Ute i trädgården fanns det konstiga saker och Brita undersökte gärna.









Seddan gick vi in i Alice-utställningen. Här fick man leka, klä ut sig eller bara sitta och läsa. Jag hittade min drömläshörna och där satt jag medan Brita serverade mig te och kakor.











Trötta i benen gick vi till tåget och innan vi gick på köpte vi lite tågproviant. Mest godis och mackor men även lite snackspaprika. Man vill ju inte få skörbjugg ;-P



I Kungsbacka ville Brita fotas med glassgubben.



Shoppingen.





1 kommentar:

  1. Vilken mysig dag! Jag har redan varit på Austen-utställningen två gånger. Alice-utställningen är också fin, men jag gillade den nog mer är barnen ;)

    SvaraRadera