onsdag 3 juli 2013

Det där med namn...

När min mamma väntade mig funderade hon på att döpa mig efter Scarlett O'Hara från Borta med vinden - hennes favoritfilm. Sedan tänkte hon: "Hrm... Vi bor i Göteborg, alltså kommer det uttalas 'SKAAALET'". Alltså blev det inte Scarlett. Lite synd, tycker jag. Inte för att jag älskar Scarlett O'Hara - har varken sett eller läst Borta med vinden och har inget intresse av det, men för att namnet är klart coolare än Linda.

Dessutom tror jag att mitt yngre jag hade föredragit att kallats "Banan-Skalet" hellre än "Linda-Binda".

När Lill-Grefvinnan skulle komma var tjejnamn det vi (jag) hade svårast för. Till nästan varje tjejnamn kan jag komma på någon med samma namn som jag inte gillar = vill inte välja det till mitt barn. Alla coola namn gick dessutom bort eftersom herr Grefven ville att det skulle låta svenskt (smygrasist?). Jag ville helst ha ett namn som funkar utamlands, ni vet, ifall vi skulle vinna några miljoner och flytta till Toscana...

Audrey hade jag gärna döpt henne till, efter min favorit; Audrey Hepburn. Men så tänker jag: "Hrm... Vi bor nära Göteborg, alltså kommer det uttalas 'Ååådri'". Nja, inte så fint kanske. Så det blev Brita. Efter min lilla farmor. Uttalas "Brätta" på göteborgska.

Och vi vet ju alla vad som rimmar på det namnet...

6 kommentarer:

  1. ha ha ha! Det har jag inte tänkt på. men Britta är superfint. Om man låter bli att rimma.

    SvaraRadera
  2. Precis, och eftersom barn alltid är snälla så kommer ingen rimma. :p

    SvaraRadera
  3. hihi, svårt, min förutseende pappa gav mej ett svensk namn, som jag aldrig använt...

    SvaraRadera
  4. Ja, dialektala uttal borde man kanske ha tänkt på. Ullharens namn låter ju sisådär på skånska... Fast det mest låter ju sisådär på skånska så det kanske man kan leva med... ;-)
    Att det ska funka i utlandet hade vi inte en tanke på heller.
    Ang Scarlett så älskar ju jag både film och bok, men känner väl kanske att det är lite väl dramatiskt att döpa sitt barn efter henne. Inte minst för att S inte är helt sympatisk. Men det hade ju låtit skoj på Götebosska, så jag förstår att din mamma backade! :)

    SvaraRadera
  5. Det är alldeles för mycket man kan tänka på när det gäller namn, huvudsaken är ju egentligen att man själv gillar det - det är ju ni som kommer använda det mest :-) Tycker Ullharen har ett jättegulligt namn!

    SvaraRadera