lördag 9 mars 2019

Funderar på det där med tid, prioriteringar och för höga krav

Ibland är det rätt bra att jag ofta talar högt med/för mig själv, det fick mig nämligen att börja fundera över något häromdagen. Jag säger väldigt ofta orden "jag har inte hunnit..." och så lägger jag till det jag inte hunnit. I det här fallet var det en jobbrelaterad sak jag inte hade hunnit men någon timma senare använde jag frasen igen och då gällde det träning.

"Jag vet inte när jag ska hinna styrketräna." "Jag har inte hunnit komma ut och springa i år ännu." "Jag hinner aldrig se på tv-serier." "Jag vet inte när jag ska hinna läsa alla mina böcker." Allt det här är saker jag yttrat. När jag samlar det så här så låter det som att jag har världens mest fyllda och stressade liv - det har jag inte. Det där med att jag inte hinner handlar ju egentligen inte om att jag har för lite tid - det handlar om prioriteringar och alldeles för höga, orealistiska, krav på mig själv.

Jag har ett heltidsjobb där det ingår ca 1,5-2 timmars pendling varje dag samt två barn som ska hämtas och lämnas på förskola och skola - som inte ligger på gångavstånd. Jag är Friskisledare och har två fasta pass varje vecka och ofta extrapass. Jag är med i två bokklubbar som ofta har en tendens att träffas veckorna efter varandra. Jag har en man som vill få träna de kvällar jag inte är uppbokad. För att få tillräckligt med sömn borde jag lägga mig runt 21-22 eftersom jag går upp runt 5 - barnen somnar oftast runt 21 och därefter vill jag slappa i soffan med maken, kanske se en film eller slötitta på någon dålig serie han tittar på.

Suck. Jag blir ju trött bara av att läsa det här, dessutom var jag inne i ett flow men maken kom  och avbröt mig och vill att jag ska laga mat. Ni hör ju, aldrig någon vila på det här stället:-P

Jodå, det jag skulle komma till är just mina krav på mig själv. De är alldeles för höga och jag vet egentligen om det men det spelar ingen roll - jag är aldrig nöjd. Den här veckan har jag redan läst två böcker och det är bara lördag - trots detta tycker jag att det är dåligt att jag inte läst fler, inte tränat mer än tre gånger, inte jobbat ikapp ännu, inte joggat fastän jag hade chansen i tisdags. Just det, jag har inte gjort allt på min superduperlånga lista heller. Vet ni vad jag gjort idag? Lekt i bollhav med Henry, köpt två par skor, gjort smoothie, läst ut en bok, druckit te, bloggat, lunchat med maken och snart ska jag laga middag och förmodligen se på film med familjen och mysa i soffan. Tänk vad skönt om jag kunde se att det är väldigt mycket och alldeles tillräckligt. Kvalitet över kvantitet. Less is more osv. Men men, min filosofie kring färg och smycken är ju more is more så varför skulle andra delar av mitt liv vara annorlunda?

Okej. Långt inlägg, vet inte ens om det är sammanhängande men jag avslutar nu iaf. Det finns ju annat att göra :-)

4 kommentarer:

  1. vaffö jobbar du heltid? ok, pengar, men...

    SvaraRadera
  2. Puh, att du orkar? Se bara till att du inte bränner ut dig.

    SvaraRadera
  3. Instämmer på samtliga punkter. Men du, det blir lättare när de blir större (våra nu 14, 12 o 10).

    SvaraRadera