måndag 15 december 2014

Nu räcker det med husdjur

Vi har just nu lite problem med möss hemma. Inget nytt kanske när man bor i hus på landet men jag har ju liksom precis vant mig vid alla zombieflugor och spindlar som dyker upp här och var. Jag har inget emot möss per se men först höll de mig vaken två nätter när de bestämde sig för att försöka gnaga sig ut ur sovrumsväggen och en dag senare garderobsväggen. En motorsåg hade låtit mindre.

Häromdagen upptäckte Grefven att någon knaprat på hans muslipaket som står på en hylla ovanför kylen. Fällor köptes och i morse, medan jag satt i lugnan ro och åt frukost, tyckte Grefven att det var en bra idé att visa upp fångsten. Jag tyckte inte att det var en lika bra idé.

En liten del av mig lider med mössen, de vill ju bara överleva, äta och hitta ett mysigt hem. Klart de har hittat rätt - det här är ett mysigt hem! Men en liten del av mig känner ju också att detta är mitt hem och jag vill inte riktigt dela min mat med möss, kanske mest av hygieniska skäl. Jag vill inte heller dela min mat med spindlar eller zombieflugor, men de brukar hålla sig borta från maten.

Iaf. Två möss är borta. Vi hoppas att det inte fanns fler.

6 kommentarer:

  1. Möss och spindlar får bo någon annanstans helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Jag har också möss, spindlar och zombieflugor och något slags gröna sländor som flyttar in i 100-tal varje höst. Som om mitt torp var insekternas Alicante, typ. Jag funderar på att investera i något slags musskrämma som tydligen ska finnas på Clas Ohlson, har du testat något sådant? Är himla nyfiken på om det funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, de nedrans gröna sländorna glömde jag, dem har vi ju också. Maken köpte två olika musfällor häromdagen och var väldigt nöjd. Kan kolla vilka det var när jag är hemma senare.

      Radera
  3. Jag tror inte att jag kan ha fällor eftersom huset ibland står tomt i några veckor. Mössen lär bli väl mogna under den tiden...
    Men musskrämma ska tydligen ge ifrån sig ljud som mössen ogillar men som vi människor inte kan höra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade tydligen köpt en sådan där skrämma också och nu har vi inte fått några möss i fällan på ett tag, så skrämman gör nog sitt jobb.

      Radera