tisdag 9 december 2014

Bla bla nakenfis bla bla

Idag var en riktigt kass dag på jobbet, jag hamnade i otrevliga och onödiga elevkonflikter och det är aldrig roligt. Trött dessutom, då tar man åt sig mer än man borde.

Skönt då att jag slutade tidigt (tisdagar är min tidiga dag), hämtade dottern från förskolan och åkte hem för att baka. Nu skulle jag kunna fejka ihop en historia om hur mysigt och fantastiskt vi hade det och hur hon trots sin ringa ålder hjälpte mig och var fascinerad hela tiden...

MEN

Det här är inte en sådan blogg. Istället ska jag berätta om hur det gick till. På riktigt. Jag och min alldeles-strax-två-åring kom hem från förskolan runt 16. B visade att hon kunde ta på sig sina gummistövlar alldeles själv och vägrade ta av dem. Jag gick in och satte på Pippi på de sju haven och satte henne framför tvn. Tar fram köksassistenten och börjar blanda ihop lussekattsdeg. Samtidigt börjar jag blanda ihop en mjuk pepparkaka eftersom jag säljer dem på jobbet till förmån för Musikhjälpens insamling som vi stöttar. Slänger ett öga ut till TV-rummet och ser att B har dragit av sig byxorna och den välfyllda kissblöjan. Underbart. Hon går alltså runt i gummistövlar och tröja. Supernöjd ung dam. Inte riktigt lika nöjd mamma. Hämtar ner ny blöja samt pottan och ställer framför tvn. Försöker förklara att hon inte är pottränad ännu och att små barn måste ha blöja. B sätter blöjan på gosekatten. Ställer sig i pottan. Gaahhh!!! Jag tvingar på henne blöjan och nämner att vi måste gå och tvätta händerna. Vi tvättar händerna, B leker med duschdraperiet och jag går ut i köket och fortsätter baka. B vill hjälpa till, hon hämtar sin pall och får tag på ett teskedsmått och häller lite mjöl över sig. Jag föreslår lite fint att hon kanske ska fortsätta se på Pippi medan mamma bakar. Hon lyder (praise the Lord!). Mitt i baket får jag springa upp till svärmor eftersom jag saknar malda nejlikor och bikarbonat. Lämnar B själv de 2 minuterna. Kommer tillbaka hem, det är knäpptyst. Jag förväntar mig nedkissad soffa och utspillt socker men nej, inget ovanligt. Hon hade klättrat upp på soffryggstödet bara.

Lussekatterna jäser, pepparkakorna är i ugnen och jag och en liten nakenfis står och slickar skålen. B har deg på magen, låret och tar sedan sleven och smetar den i håret. Av med gummistövlarna och in i duschen. Det här älskar hon. Hon får hålla duschmunstycket själv och så styr jag vattenflödet. Det är så roligt så hon tjutskrattar.

Sätter på ny blöja (igen) (tre blöjor gick åt under kvällen - hon slängde ju av sig dem på löpande band) och efter att hon snott åt sig lite lussekattsdeg och vägrat spotta ut den värmer jag lite mat åt henne. Strax därefter kommer äntligen Grefven hem med storhandling, bakandet är färdigt och jag kan påbörja middag.

Just nu... Trött, trött, trött... Men jag bryr mig inte så mycket om de där elevkonflikterna längre :-)

2 kommentarer:

  1. Haha, jo men visst är det alltid så där mysigt att baka med sitt barn! Största delen av tiden går åt till att parera/hindra/uppmuntra olika saker, och mellan alla "nej!" sålla och gå från "Häll inte ut mjölet!" till kallt kalkylerande "Om han häller ut mjölet på sig och golvet, hinner jag nog med detta under tiden. Mjöl går ju att torka bort!" Välja sina strider, liksom! ☺

    SvaraRadera